7 tips voor een LinkedIn-profiel waarmee jij je droomjob vindt
__5fa5939d-a5fa-49ba-922b-c4682ad0b6f8.jpg)
1. Voeg een krachtige headline toe
Je headline is het eerste wat potentiële werkgevers zien wanneer ze jouw profiel bezoeken. Gebruik deze ruimte om jezelf kort en krachtig te presenteren. Laat allereerst weten dat je beschikbaar bent! Een recruiter moet snel kunnen zien wat voor functie jij kan vervullen. Laat dus weten naar welke job jij uitkijkt of wat je momenteel doet. Het kan ook tof zijn om een passend icoontje bij jouw type werk te gebruiken. Bijvoorbeeld een ✈️ bij de luchtvaartsector en een📱 bij social media manager.
2. Zorg voor een professionele profielfoto
Geen vakantiekiekje of selfie met duckface, maar een foto met een serieuze uitstraling. Kies een foto van goede kwaliteit, waar je gezicht op te zien is en bij voorkeur met een rustige achtergrond. Zet jezelf bijvoorbeeld voor een witte muur in natuurlijk daglicht en vraag of iemand een foto van je neemt. Say cheese!
3. Schrijf een pakkende samenvatting
Naast je headline is je samenvatting (ook wel info of about) het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn-profiel. Zie het als een elevator pitch en beantwoord vragen zoals:
- Naar wat voor job ben jij op zoek?
- Waarom doe jij wat je nu doet? Wat drijft jou?
- Hoe help jij organisaties? Wat is jouw toegevoegde waarde?
- Wat zijn je competenties en kwaliteiten?
- Wat zijn je ambities? Wat wil je graag bereiken?
Een goede samenvatting is scannable en vlot leesbaar. Geen ellenlange zinnen dus. Maar korte en krachtige zinnen. Je kan bijvoorbeeld een opsomming gebruiken om het overzichtelijk te houden.
Spreek de lezer (veelal recruiters!) aan. In plaats van “Ik ben social media manager en gespecialiseerd in..” kan je beter schrijven “Op zoek naar een social media expert die creatieve contentplannen uitwerkt?”
Wees vooral persoonlijk. Schrijf vanuit de eerste persoon. Laat ze kennismaken met wie jij bent. Heb jij succes behaald in je vorige job of tijdens je studies? Zet dit er zeker bij! Voeg ook eventueel links toe naar je andere social mediaprofielen (Instagram, TikTok..), persoonlijke website of cv.
Vergeet niet om de juiste keywords te gebruiken! Wil je gevonden worden op “accountant”, overweeg dan ook een synoniem zoals “boekhouder” te vermelden. Zo verhoog je de vindbaarheid van je profiel.
Eindig je samenvatting met een “call to action”, zet de recruiters er toe aan om contact met je op te nemen. Vermeld dan ook meteen je telefoonnummer en/of e-mailadres.
4. Vul je werkervaring in
Geef aan bij welke bedrijven je al hebt gewerkt en in welke functies. Omschrijf hierbij je hoofdtaken en wat jij voor de organisatie hebt betekend. Heb je nog geen werkervaring op zak? Stages of schoolprojecten zijn ook mooie aanvullingen op je cv!
5. Maak gebruik van aanbevelingen
Aanbevelingen zijn een krachtig middel om jouw expertise en vaardigheden te benadrukken. Vraag (ex-)collega’s, managers of studiegenoten om een aanbeveling te schrijven en toon deze op je profiel.
6. Voeg relevante vaardigheden toe
Last but not least, zijn jouw skills. Recruiters zoeken op LinkedIn naar kandidaten die beschikken over bepaalde vaardigheden. Hoe concreter jij bent, hoe groter de kans dat je naar boven komt bij een zoekopdracht. Denk aan: talenkennis, kennis over specifieke tools of software, maar ook cursussen die je hebt gevolgd en certificaten die je hebt behaald.
7. Hou je profiel up-to-date
Het is belangrijk om jouw profiel regelmatig bij te werken. Dit laat zien dat je actief bent op LinkedIn en dat je jouw carrière serieus neemt!
Hopelijk helpen deze tips jou om je LinkedIn-profiel te optimaliseren en sneller gevonden te worden door werkgevers. Wil je graag advies van een expert bij het opstellen van je cv? Onze recruiters van Synergie Careers staan voor je klaar!